Bevezetés:
Több
kontinensen átzajló vérre menő küzdelem… Három kategória, több mint 80
versenyzője küzd, közel 6 hónapon keresztül azért a legfontosabb elismerésért,
a világbajnoki címért. A végletekig kiélezett harcokat több millióan követik
figyelemmel világszerte…
A
világbajnokság több, mint 50 éve létezik és korábban nem csak a jelenleg ismert
három kategória létezett.
1949-től
1961-ig öt kategória létezett:125, 250, 350, 500 kcm és az oldalkocsis
versenyszám. Ezek után 21 évig volt tagja ezeknek a számoknak az 50 köbcentis
kategória is.
A piac, a
technika és a nézői igények is változtak az évek elteltével. 1984-től a 35 éve
létező 350 kcm-s és az előbb említett 50 köbcentis kategória megszűnt.
Maga a MotoGp
kategória 2001-ben jött létre, felváltva az 500-as gépeket. A változásokra
szükség volt, hogy változatosságot szolgáltassanak a gyáraknak, a versenyzőknek
és a nézőknek egyaránt.
2001-től
2006-ig a 990 köbcentis, majd 2007- 2011 800-as gépek álltak a versenyzők
rendelkezésére, de a 2012-es idényben visszatértek a sokak által csak „ezres”-nek
emlegetett motorok.
A király
kategória mellett meg kell említenünk a két kisebb géposztályt. Ezek leginkább
tanulási lehetőségnek számít a fiatal korosztálynak. A 125 és a 250-es
géposztály egészen a kezdetek óta 1949 óta fen állt így érthetővé vált a
reformok bevezetése.
2010-ben jött
létre a Moto2, ami a 250-es kategóriát váltotta fel. A legnagyobb célja az
volt, hogy növelje a nevezők létszámát
és folyamatos látványos küzdelmet szolgáltassanak a nézőknek.
Tavaly pedig
létre jött az úgy nevezett Moto3. Ezeket a gépeket négy ütemű 250-es motor
hajtja őket. Az erőforrások ára nem lehet több 10 ezer eurónál, és minimum 3
versenyt kell kibírniuk szervizelés nélkül. Ezek a kategória remek lehetőséget
nyújt a fiatal versenyzőknek a bizonyításra.
Érdekességek:
Dugóhúzó:
A világbajnoki
sorozat leghíresebb kanyarja a Laguna Seca-i 8 és 8A kanyarkombináció, amelyen
áthaladva a versenyzők 59 lábnyit, azaz 17,9 métert zuhannak 137 méter megtétele
alatt.
Éjszakai verseny:
A 60.
világbajnoki szezon kezdetét éjszakai versennyel ünnepelte a motorsport elitje,
ami leginkább azért volt nagy szó, mert évek óta folyt a küzdelem azért az
elsőbbségért a két népszerű kategória között, hogy melyikük rendez legelőször
éjszakai versenyt.
Ebben az
esetben a MotoGp megelőzte a Forma-1-et.
2008-as Katari
Nagydíj, mindenki számára újdonságot jelentett. A versenyzőknek hozzá kellett
szokniuk az árnyékokhoz, hiszen több esetben azt hitték, hogy előzni próbálják
őket.
Félelmek:
Azok a
versenyzők is ismerik a félelmet, akik két hetente egy több száz lóerős géppel
teszik kockára az életüket. Tehát többségük ismerik a félelmet a pályán és azon
kívül is.
Alvaro Bautista: „Nagyon félek az injekcióktól, sőt
minden féle tűszúrás megrémiszt!”
Marc Marquez: ”Félek a balesetektől, attól, hogy
megbetegszem, netalán elvesztem a családomat, a csapatomat!
Colin Edwards: ”Igen, mikor repülök a levegőben és
tudom a fájdalom nem sokára elér.”
Loris Capirossi: ”A félelemmel együtt kell élnünk, de
ha egy versenyző valóban fél a pályán, jobb, ha abbahagyja, mert még ha nem is
érzi, megváltozik. Ami engem illet: Sosem féltem.”
Aleix Espargaro: ”Amikor a testvéremet látom a pályán, nagyon izgulok.
Drukkolok neki és ott akarok lenni a pályán, hogy segítsek. Nevezhetjük ezt
félelemnek, de testvéri kötődésnek is.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése